Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie (MPK S.A. Kraków) jestkluczowym operatorem transportu miejskiego w Krakowie. Firma świadczy usługi przewozowe, zarządzając rozbudowaną siecią autobusową i tramwajową, która obsługuje mieszkańców oraz turystów na terenie miasta i jego okolic. MPK S.A. Kraków dąży do zapewnienia wysokiego standardu komfortu i bezpieczeństwa podróży, co realizowane jest poprzez systematyczną modernizację taboru oraz wprowadzanie nowych technologii i rozwiązań. W 2023 roku jednym z kluczowych osiągnięć MPK było zakończenie dostaw 110 nowych tramwajów Lajkonik, które teraz stanowią około 90% krakowskiej floty tramwajowej. Dzięki temu Krakowianie mogą cieszyć się komfortem podróży niskopodłogowymi wagonami, co znacznie ułatwia codzienne przemieszczanie się po mieście. Ponadto, MPK S.A. Kraków prowadzi liczne projekty unijne, które łącznie były warte prawie 300 milionów złotych, w tym zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej, wpisujący się w strategię zrównoważonego rozwoju miasta i regionu. Spółka podejmuje także działania na rzecz poprawy jakości powietrza, promując ekologiczne środki transportu. W 2023 roku na ulice Krakowa wyjechało 42 nowe autobusy elektryczne, co jest krokiem naprzód w walce ze smogiem i zanieczyszczeniem powietrza. MPK S.A. aktywnie angażuje się w inicjatywy społeczne, takie jak kampania Bądź wrażliwy ustąp miejsca, która ma na celu zwiększenie empatii i uprzejmości wśród pasażerów komunikacji miejskiej.MPK S.A. w Krakowie regularnie aktualizuje swoich pasażerów na temat funkcjonowania linii, zmian w trasach oraz nadchodzących inwestycji za pośrednictwem swojej strony internetowej oraz innych kanałów komunikacji. Dzięki temu mieszkańcy mają dostęp do najnowszych informacji, co ułatwia planowanie podróży i zwiększa komfort korzystania z publicznego transportu.
W skrócie
Zarządzanie rozbudowaną siecią autobusową i tramwajową w Krakowie
Modernizacja taboru tramwajowego i autobusowego
Realizacja projektów unijnych na kwotę blisko 300 mln zł
Promocja ekologicznych środków transportu, takich jak autobusy elektryczne
Aktywne działania na rzecz poprawy jakości powietrza i współpraca społeczna
Podstawowe wyniki finansowe
Organizacja Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne osiągnęła 983 762 385 zł przychodów.
Przychody operacyjne wyniosły 972 352 297 zł. Pozostałe przychody to 11 410 088 zł.
Całkowite koszty wyniosły 930 454 618 zł.
Zysk netto wyniósł 41 897 678 zł.
Spółka wykazuje
rosnące
przychody w czasie.
Średni wzrost przychodów wynosi 70 742 237 zł rocznie.
W ostatnich latach organizacja osiągała przychody na poziomie:
• 983 762 385 zł w 2023 roku.
• 794 651 419 zł w 2022 roku.
• 696 628 636 zł w 2021 roku.
Zyski spółki mają również rosnącą
tendencję w czasie.
Średni wzrost zysków wynosi 5 255 756 zł rocznie.
W ostatnich latach organizacja osiągała zyski na poziomie:
• 41 897 678 zł w 2023 roku.
• -17 511 530 zł w 2022 roku.
• 1 653 989 zł w 2021 roku.
Wycena
Wartość organizacji powstaje na podstawie kluczowych parametrów finansowych, z wykorzystaniem różnych modeli wyceny. Ostatecznie określa się minimalną, maksymalną i średnią wycen.
Szacunkowa wycena organizacji Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wynosi 1 172 917 139 zł.
W zależności od przyjętego modelu estymacji, wycena organizacji mieści się pomiędzy
349 484 836 zł a 2 459 405 961 zł.
Wartość organizacji
powiększa się
w czasie.
Przeciętny wzrost wartości firmy wynosi 79 292 048 zł rocznie.
Na przestrzeni ostatnich lat wartość firmy wynosiła:
• 1 172 917 139 zł w 2023 roku.
• 847 829 189 zł w 2022 roku.
• 802 230 273 zł w 2021 roku.
EBIT i EBITDA
EBIT Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wynosi 71,39 mln zł.
EBITDA Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wynosi 238,55 mln zł.
EBIT
powiększa się
w czasie.
Przeciętny wzrost EBIT wynosi
8 390 848 zł rocznie.
Na przestrzeni ostatnich lat EBIT wynosił:
• 71 387 620 zł w
2023 roku.
• -3 144 674 zł w
2022 roku.
• 11 436 887 zł w
2021 roku.
EBITDA
powiększa się
w czasie.
Przeciętny wzrost EBITDA wynosi
17 012 610 zł rocznie.
Na przestrzeni ostatnich lat EBITDA wynosiła:
• 238 554 957 zł w
2023 roku.
• 0 zł w
2022 roku.
• 181 013 864 zł w
2021 roku.
Ryzyko niewypłacalności
Ryzyko niewypłacalności dla organizacji Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wynosi 0,02%. To oznacza, że firma ma szansę 0,02% na zamknięcie z powodu postępowania upadłościowego, restrukturyzacyjnego lub układowego w ciągu dwóch lat od zadanego roku.
Ryzyko niewypłacalności
maleje
w czasie.
Przeciętny
spadek
ryzyka w czasie wynosi -0,003% rocznie.
Na przestrzeni ostatnich lat ryzyko niewypłacalności wynosiło:
• 0,02% w 2023 roku.
• 0,04% w 2022 roku.
• 0,09% w 2021 roku.
Bilans
Całkowita wartość aktywów Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wyniosła 1 860 724 369 zł.
a
ktywa trwałe to 1 730 341 800 zł.
a
ktywa obrotowe to 130 382 569 zł.
Całkowita wartość pasywów wyniosła 1 860 724 369 zł.
k
apitał (fundusz) własny to 465 979 781 zł.
z
obowiązania i rezerwy na zobowiązania to 1 394 744 588 zł.
Organizacja
powiększa
całkowitą wartość aktywów w czasie.
Średni wzrost wartości aktywów wynosi 101 080 020 zł rocznie.
W ostatnich latach organizacja wykazała sumę bilansową aktywów na poziomie:
• 1 860 724 369 zł w 2023 roku.
• 1 529 169 887 zł w 2022 roku.
• 1 503 233 375 zł w 2021 roku.
Rentowność
Wskaźnik rentowności aktywów (ROA) wyniósł 2%.
Wskaźnik rentowności kapitału własnego (ROE) wyniósł 9%.
Marża operacyjna wyniosła 7%.
Marża netto wyniosła 4%.
Rentowność aktywów (ROA) organizacji
poprawia się w czasie. Średnia poprawa wskaźnika rentowności wynosi 0.2 punktu procentowego rocznie.
Rentowność kapitału własnego (ROE) organizacji
poprawia się w czasie. Średnia poprawa wskaźnika rentowności wynosi 1 punktu procentowego rocznie.
Marża operacyjna organizacji
poprawia się w czasie. Średnia poprawa wskaźnika rentowności wynosi 0.6 punktu procentowego rocznie.
Marża netto organizacji
poprawia się w czasie. Średnia poprawa wskaźnika rentowności wynosi 0.4 punktu procentowego rocznie.
Zadłużenie
Zobowiązania Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wyniosły 1 394 744 588 zł.
Dla porównania wartość aktywów wyniosła 1 860 724 369 zł.
Zobowiązania w stosunku do wartości aktywów (wskaźnik zadłużenia) to 75%.
Całkowite zobowiązania organizacji
rosną w czasie. Średni wzrost zobowiązań wynosi 86 269 974 zł rocznie.
W ostatnich latach organizacja posiadała zobowiązania o wartości:
• 1 394 744 588 zł w 2023 roku
• 1 105 087 784 zł w 2022 roku
• 1 061 639 742 zł w 2021 roku
Wskaźnik zadłużenia
rośnie w czasie. Średni wzrost zobowiązań wynosi 0.8 punktu procentowego rocznie.
W ostatnich latach współczynnik zadłużenia wynosił:
• 75% w 2023 roku
• 72% w 2022 roku
• 71% w 2021 roku
Podatek dochodowy
Organizacja Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wykazała przychody na poziomie 983 762 385 zł.
Organizacja zarobiła 49 994 655 zł brutto (przed opodatkowaniem).
Podatek dochodowy wyniósł 8 096 977 zł.
W rezultacie osiągnięty zysk netto wyniósł 41 897 678 zł.
Podatek dochodowy odpowiadał za 16% zysku brutto.
Podatek dochodowy obciążający organizację
rośnie w czasie. Średni wzrost podatku dochodowego wynosi 763 768 zł rocznie.
W ostatnich latach wysokość podatku dochodowego wynosiła:
• 8 096 977 zł w 2023 roku
• 3 001 906 zł w 2022 roku
• 2 238 474 zł w 2021 roku
Organizacja Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wykazała zysk netto większy niż 100% organizacji z branży "Transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski".
Organizacja wykazała przychód większy niż 99% organizacji z branży.
Organizacja posiadała aktywa o wartości większej niż 99% organizacji z branży.
Organizacja wykazała wskaźnik długu większy niż 76% organizacji z branży.
Organizacja wykazała marżę netto większą niż 63% organizacji z branży.
Organizacja wykazała marżę operacyjną większą niż 68% organizacji z branży.
Organizacja wykazała rentowność aktywów (ROA) większą niż 53% organizacji z branży.
Organizacja wykazała rentowność kapitału własnego (ROE) większą niż 52% organizacji z branży.
Organizacja zapłaciła podatek dochodowy większy niż 99% organizacji z branży.
Udział organizacji w rynku wyniósł 6%.
Zysk netto na tle rynku
powiększa się w czasie.
W 2023 był on wyższy niż 100% organizacji w branży.
Przychody na tle rynku
powiększają się w czasie.
W 2023 były wyższe niż 99% organizacji w branży.
Wartość aktywów na tle rynku
zmniejsza się w czasie.
W 2023 była ona wyższa niż 99% organizacji w branży.
Wskaźnik zadłużenia na tle rynku
powiększa się w czasie.
W 2023 był wyższy niż 76% organizacji w branży.
Marża netto na tle rynku
zmniejsza się w czasie.
W 2023 była wyższa niż 63% organizacji w branży.
Marża operacyjna na tle rynku
zmniejsza się w czasie.
W 2023 była wyższa niż 68% organizacji w branży.
Rentowność aktywów (ROA) na tle rynku
zmniejsza się w czasie.
W 2023 była wyższa niż 53% organizacji w branży.
Rentowność kapitału własnego (ROE) na tle rynku
zmniejsza się w czasie.
W 2023 była wyższa niż 52% organizacji w branży.
Podatek dochodowy na tle rynku
powiększa się w czasie.
W 2023 był on wyższy niż 99% organizacji w branży.
Udział w rynku
powiększa się w czasie.
W 2023 wynosił on 6%.
Powiązania
Historia powiązań
Udziałowcy
Struktura udziałów jest niedostępna dla tej spółki
Podobne organizacje do MIEJSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO KOMUNIKACYJNE