Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Olsztynie (MPK Olsztyn) to kluczowypodmiot odpowiedzialny za organizację komunikacji miejskiej na terenie Olsztyna. W zakres działalności przedsiębiorstwa wchodzi obsługa komunikacji publicznej, w tym zarówno kursy autobusowe, jak i tramwajowe. MPK Olsztyn charakteryzuje się nowoczesnym podejściem do transportu, co przejawia się w systematycznym wprowadzaniu do floty pojazdów elektrycznych oraz zero-emisyjnych. Przedsiębiorstwo regularnie organizuje wydarzenia mające na celu promocję i zwiększenie świadomości społecznej na temat transportu publicznego, takie jak Dni Otwarte, które cieszą się dużym zainteresowaniem mieszkańców. MPK Olsztyn angażuje się także w projekty unijne, co pozwala mu na rozwój infrastruktury i modernizację taboru. Dzięki wprowadzeniu nowych linii tramwajowych oraz ulepszeniom w organizacji ruchu, mieszkańcy Olsztyna zyskują coraz wygodniejsze i bardziej efektywne opcje transportowe. Przedsiębiorstwo ma na celu nie tylko zapewnienie komfortowej obsługi pasażerów, ale także dbałość o środowisko, co wpisuje się w szersze trendy ekologiczne w komunikacji miejskiej.
W skrócie
Obsługa transportu publicznego w Olsztynie
Wprowadzenie elektrycznych autobusów do floty
Organizacja Dni Otwartych dla mieszkańców
Modernizacja infrastruktury tramwajowej
Realizacja projektów unijnych dla rozwoju komunikacji
Podstawowe wyniki finansowe
Organizacja Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne osiągnęła 95 340 516 zł przychodów.
Przychody operacyjne wyniosły 95 185 594 zł. Pozostałe przychody to 154 922 zł.
Całkowite koszty wyniosły 91 308 986 zł.
Zysk netto wyniósł 3 876 607 zł.
Spółka wykazuje
rosnące
przychody w czasie.
Średni wzrost przychodów wynosi 3 318 158 zł rocznie.
W ostatnich latach organizacja osiągała przychody na poziomie:
• 95 340 516 zł w 2023 roku.
• 82 246 206 zł w 2022 roku.
• 80 633 733 zł w 2021 roku.
Zyski spółki mają również rosnącą
tendencję w czasie.
Średni wzrost zysków wynosi 1 134 116 zł rocznie.
W ostatnich latach organizacja osiągała zyski na poziomie:
• 3 876 607 zł w 2023 roku.
• -5 704 240 zł w 2022 roku.
• 43 097 zł w 2021 roku.
Wycena
Wartość organizacji powstaje na podstawie kluczowych parametrów finansowych, z wykorzystaniem różnych modeli wyceny. Ostatecznie określa się minimalną, maksymalną i średnią wycen.
Szacunkowa wycena organizacji Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wynosi 110 734 383 zł.
W zależności od przyjętego modelu estymacji, wycena organizacji mieści się pomiędzy
31 667 609 zł a 238 351 289 zł.
Wartość organizacji
powiększa się
w czasie.
Przeciętny wzrost wartości firmy wynosi 8 524 020 zł rocznie.
Na przestrzeni ostatnich lat wartość firmy wynosiła:
• 110 734 383 zł w 2023 roku.
• 83 590 957 zł w 2022 roku.
• 66 789 294 zł w 2021 roku.
Ryzyko niewypłacalności
Ryzyko niewypłacalności dla organizacji Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wynosi 0,09%. To oznacza, że firma ma szansę 0,09% na zamknięcie z powodu postępowania upadłościowego, restrukturyzacyjnego lub układowego w ciągu dwóch lat od zadanego roku.
Ryzyko niewypłacalności
maleje
w czasie.
Przeciętny
spadek
ryzyka w czasie wynosi -0,546% rocznie.
Na przestrzeni ostatnich lat ryzyko niewypłacalności wynosiło:
• 0,09% w 2023 roku.
• 0,22% w 2022 roku.
• 0,49% w 2021 roku.
Bilans
Całkowita wartość aktywów Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wyniosła 61 184 587 zł.
a
ktywa trwałe to 45 963 764 zł.
a
ktywa obrotowe to 15 220 823 zł.
Całkowita wartość pasywów wyniosła 61 184 587 zł.
k
apitał (fundusz) własny to 42 223 479 zł.
z
obowiązania i rezerwy na zobowiązania to 18 961 108 zł.
Organizacja
zmniejsza
całkowitą wartość aktywów w czasie.
Średni spadek wartości aktywów wynosi -224 745 zł rocznie.
W ostatnich latach organizacja wykazała sumę bilansową aktywów na poziomie:
• 61 184 587 zł w 2023 roku.
• 60 882 884 zł w 2022 roku.
• 43 789 728 zł w 2021 roku.
Rentowność
Wskaźnik rentowności aktywów (ROA) wyniósł 6%.
Wskaźnik rentowności kapitału własnego (ROE) wyniósł 9%.
Marża operacyjna wyniosła 5%.
Marża netto wyniosła 4%.
Rentowność aktywów (ROA) organizacji
poprawia się w czasie. Średnia poprawa wskaźnika rentowności wynosi 1.8 punktu procentowego rocznie.
Rentowność kapitału własnego (ROE) organizacji
poprawia się w czasie. Średnia poprawa wskaźnika rentowności wynosi 5.5 punktu procentowego rocznie.
Marża operacyjna organizacji
poprawia się w czasie. Średnia poprawa wskaźnika rentowności wynosi 1.2 punktu procentowego rocznie.
Marża netto organizacji
poprawia się w czasie. Średnia poprawa wskaźnika rentowności wynosi 1.3 punktu procentowego rocznie.
Zadłużenie
Zobowiązania Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wyniosły 18 961 108 zł.
Dla porównania wartość aktywów wyniosła 61 184 587 zł.
Zobowiązania w stosunku do wartości aktywów (wskaźnik zadłużenia) to 31%.
Całkowite zobowiązania organizacji
spadają w czasie. Średni spadek zobowiązań wynosi -5 194 759 zł rocznie.
W ostatnich latach organizacja posiadała zobowiązania o wartości:
• 18 961 108 zł w 2023 roku
• 22 536 013 zł w 2022 roku
• 26 641 616 zł w 2021 roku
Wskaźnik zadłużenia
obniża się w czasie. Średni spadek zobowiązań wynosi 8.2 punktu procentowego rocznie.
W ostatnich latach współczynnik zadłużenia wynosił:
• 31% w 2023 roku
• 37% w 2022 roku
• 61% w 2021 roku
Podatek dochodowy
Organizacja Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wykazała przychody na poziomie 95 340 516 zł.
Organizacja zarobiła 3 876 607 zł brutto (przed opodatkowaniem).
Podatek dochodowy wyniósł 0 zł.
W rezultacie osiągnięty zysk netto wyniósł 3 876 607 zł.
Podatek dochodowy odpowiadał za 0% zysku brutto.
Podatek dochodowy obciążający organizację
nie zmienia się w czasie.
W ostatnich latach wysokość podatku dochodowego wynosiła:
• 0 zł w 2023 roku
• 0 zł w 2022 roku
• 37 089 zł w 2021 roku
Organizacja Miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne wykazała zysk netto większy niż 96% organizacji z branży "Transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski".
Organizacja wykazała przychód większy niż 93% organizacji z branży.
Organizacja posiadała aktywa o wartości większej niż 91% organizacji z branży.
Organizacja wykazała wskaźnik długu większy niż 33% organizacji z branży.
Organizacja wykazała marżę netto większą niż 62% organizacji z branży.
Organizacja wykazała marżę operacyjną większą niż 60% organizacji z branży.
Organizacja wykazała rentowność aktywów (ROA) większą niż 63% organizacji z branży.
Organizacja wykazała rentowność kapitału własnego (ROE) większą niż 53% organizacji z branży.
Organizacja zapłaciła podatek dochodowy większy niż 0% organizacji z branży.
Udział organizacji w rynku wyniósł 0.6%.
Zysk netto na tle rynku
powiększa się w czasie.
W 2023 był on wyższy niż 96% organizacji w branży.
Przychody na tle rynku
zmniejszają się w czasie.
W 2023 były wyższe niż 93% organizacji w branży.
Wartość aktywów na tle rynku
zmniejsza się w czasie.
W 2023 była ona wyższa niż 91% organizacji w branży.
Wskaźnik zadłużenia na tle rynku
zmniejsza się w czasie.
W 2023 był wyższy niż 33% organizacji w branży.
Marża netto na tle rynku
powiększa się w czasie.
W 2023 była wyższa niż 62% organizacji w branży.
Marża operacyjna na tle rynku
powiększa się w czasie.
W 2023 była wyższa niż 60% organizacji w branży.
Rentowność aktywów (ROA) na tle rynku
powiększa się w czasie.
W 2023 była wyższa niż 63% organizacji w branży.
Rentowność kapitału własnego (ROE) na tle rynku
powiększa się w czasie.
W 2023 była wyższa niż 53% organizacji w branży.
Podatek dochodowy na tle rynku
nie zmienia się w czasie.
W 2023 był on wyższy niż 0% organizacji w branży.
Udział w rynku
zmniejsza się w czasie.
W 2023 wynosił on 0.6%.
Powiązania
Historia powiązań
Udziałowcy
Gmina Olsztyn
posiada 65916 udziałów, które stanowią 100% firmy.
Największym udziałowcem od 16.03.2023 jest
Gmina Olsztyn
kontrolujący 100% udziałów.
Największym udziałowcem w okresie od 02.02.2012 do 16.03.2023
był Gmina Olsztyn
kontrolując 100% udziałów.
W okresie od 13.01.2003 do 02.02.2012 najwięcej udziałów posiadał Gmina Miasta Olsztyn. Jego udziały w tym czasie wynosiły 100%.
Podobne organizacje do MIEJSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO KOMUNIKACYJNE